SVEN HENRIKSEN

Søk
Close this search box.

EI JÆVLA HETTEMÅKE!

Del denne artikkelen

Poeten og samfunnsdebattanten Sumaya Jirdi Ali fra Bodø er for tiden utsatt for en vendetta av nettstedet Resett, der Helge Lurås er redaktør.

En anonym blogger som kaller seg «Mumler Gåsegg» får spalteplass der, og disser denne 20 år gamle kvinnen som nylig ble kåret til Årets Bodøværing, noe som også falt «ekte og gode nordmenn» tungt for brystet, for hva gjør disse «jævla hettemåkene her i landet, Bodøværing liksom? Not!»

Begrepet «hettemåke» som henspeiler på Jirdi Alis hijab er humor langt under Rorbua-nivå, men ble trykket til kommentarfeltets bryst, og i «livets knallharde skoles pensumbøker» har de fått et nytt fyndord i kampen for å redde fedrelandet fra frekke «spøkelses-kladder» som står på fjernsynet i beste sendetid og skjeller ut St. Sylvi av Fremskrittspartiet. «Denne smilende frekke jenta kan ta å dra sugerøret sitt ut av NAV og pakke seg tilbake til Somalia der hun kommer fra, eller høre på kloke og reflekterte somaliske kvinner her til lands som ikke støtter ekstrem islam og har respekt for det nye landet de har kommet til.»

Etter å ha vært inne i kommentarfeltene hos Resett og lest meg nedover i gjørmebadet kan jeg ikke annet enn å konkludere med at hele denne eviglange klagemuren lider av mangel på logikk.

Sumaya Jirdi Ali burde jo være disse kommentarfelt-gnagernes «våte drøm».

Hun snakker flytende norsk, hun utdanner seg, hun skriver kronikker, hun deltar i den offentlige samtalen, og som 19-åring ga hun ut sin første diktsamling. Hun rager jo høyt over mange på sin alder når det kommer til både å delte og bidra, eller?

Man akk, helt siden Jirdi Ali stakk hodet fram i offentligheten har hun vært et hatobjekt for mange, særlig voksne menn som mener at «små piker skal ikke snakke høyt og frekt, de skal sitte stille på skolebenken mens kloke voksne menn snakker.» Og «om man er så heldig å få bli her hos oss, så skal man bøye hodet å være takknemlig..»

Heldigvis har denne flotte kvinnen fra Bodø også tusenvis av mennesker som støtter henne.

Jeg tenker at historien ikke har hukommelse. Den kjenner heller aldri seg selv igjen.

Tiden er også en svikefull jævel, den glemmer så lett og bryr seg ikke. Tiden husker ikke mennesker eller dager, den lukker seg igjen etter oss og stillheten drysser ned som støv.

Den husker ikke dagen da Rosa Parks satte seg på et bussete som var reservert for «Whites Only». Den husker ikke Martin Luther King’s siste natt på et slitent hotell i USA.

Derfor er det så viktig at vi som lever i tiden husker, at vi gjenkjenner de som nekter å flytte seg, anerkjenner de som tør å gå foran, støtter de som stiller seg på tvers av veien og sier nok er nok. Og ikke minst, at vi sier i fra til de som ikke kjenner igjen disse modige, brennende våkne sjelene som tør.

Som Dr. Maya Angelou sa: »

«Den største feilen foreldre gjør er å unnlate å fortelle barna sine om verdens grusomheter i den tro at de skåner dem. Derfor gjør menneskene de samme feilene om og om igjen.»

Jeg støtter deg, jeg ser deg, jeg anerkjenner deg, Sumaya Jirdi Ali.

 

 

28 kommentarer

  1. Ja som du selv referer til.
    Det er viktig å vite historien og fortelle den videre.
    På 30″ var det ca. 30% av befolkningen som støttet Hitler.
    Resten holdt munnen av redsel for konsekvensene.
    Så hvordan utviklet det seg?
    Og hva med islam og hennes meninger her i kongeriket?
    Sa jeg opplyst og innsikt i dagens innvandrings politikk.
    Er jo fin den.
    Alt er bra.
    Ikke sant?

  2. Som en godt voksen mann bøyer jeg hodet i repekt over at en ung frisk jente, med en bakgrunn fra ett annet og fattig land, kan forfatte dikt og prosa av en så høy kvaliet som jeg selv aldri har klart!
    «Kanskje hun spør i angst, udekket, åpen: hva skal jeg kjempe med, hva er mitt våpen?»
    Jeg håper hun klarer å bære over med de facsitiske halvhjernene som bare utrykker rastistiske kommentarer. «Her er ditt vern mot vold, her er ditt sverd, troen på livet vårt, menneskets verd.
    For all vår fremtids skyld, SØK DET og DYRK DET!, dø om du må – men: øk det og styrk det!» av Nordahl Grieg.

  3. Flott tekst. Liten rettelse: Rosa Parks satt ikke på et sete som var reservert «Whites only», hun satt i «the colored section”, og nektet å gi fra seg setet sitt til en hvit mann som mente han hadde krav på setet fordi alle setene i den «hvite seksjonen» var opptatt.

  4. Vi må dessverre se i øynene at en del nordmenn både mangler vanlig folkeskikk og har en del fæle fordommer. Midt i denne tilstanden av ignoranse og lavmål mht kommentarer, prøver de å innbille opplyste nordmenn at de er verd å lytte til! Innlegget ditt, Sven H., er meget godt og viktig, og jeg støtter det fullt ut! S. Jirdi Ali ble valgt ut av et flertall av mennesker som så denne flotte unge piken , og nå er det altså misunnelsen som veller ut av en del særs negative ignoranter! Viktig å sette dem på plass, men jeg tviler på at de har det som skal til for å begripe kritikken av deres rennesteins-kommentarer. ( Vil bare tilføye at jeg synes hettemåker er nydelige fugler!)

  5. Hvorfor møte rasisme med rasisme?

    Hvorfor rakke ned på nordnorsk humor Rorbua og de av oss som har gått «livets harde skole»? Hva er vitsen?

    Er det ikke nok å argumentere i mot rasisme, må du spy ut drit mot andre grupper for å få fram et ganske så opplagt poeng?

    Fy faen hvor nedrig!

    Støtt innvandrere og jobb for antirasisme, men ikke diskriminer, snakk stygt om eller bedriv «omvendt rasisme»!

    1. Det er stor forskjell her. Ironi og rasisme er to vidt forskjellig ting. Jeg er nordlending selv, og har vært på Rorbua mange ganger. Koselig der, selv om alle vitsene ikke holder høyt nivå 🙂

  6. Nå skjønner jeg hvorfor jeg trodde du hadde blitt taus – du har bytta beite (les: bloggadresse eller hva nå man kaller det?) Og det uten å ha gitt beskjed, det er ikke bra, Henriksen. For jeg har savna dine ukentlige (?) oppbyggelige refselser.

  7. Lol, så du mener muslimer som kommer hit og skal integrere oss til sin religion og kultur kan sammenlignes med afrikanske slaveri etterkommere? Unnskyld meg men den religionen der setter oss bakerst i bussen så holde kjeften sin litt kanskje?

  8. Dette gir et forvrengt bilde av hva «Mumler Gåsegg» formidler i Resett.
    Innlegget til «Mumler Gåsegg» er riktignok spissformulert, men det er atskillig mer nyansert enn Sven Henriksens ytring, og det er mer enn beklagelig at Sven Henriksen velger ut bruddstykker av «Mumler Gåsegg» sitt innlegg i Resett for å få det til å passe inn i sitt «resonnement.»
    Det er sagt at den halve sannheten er den største løgnen.

    Og; Når Henriksen hevder at Resett bedriver vendetta mot Ali, uten å begrunne det med annet enn at «Mumler Gåsegg» får lov å ytre seg kritisk der, – da blir det, i mitt hode, feil.

    Det skal ikke, må ikke være slik at en «fredes» kun på grunn av at en er en ung, bejublet, hjabkledd og talefør muslim.
    Også denne personen skal ha kritikk når det er berettiget.
    Å ikke våge å kritisere på grunn av det ovennevnte, blir like feil
    som å ikke våge å kritisere staten Israel for dens politikk,
    av redsel for å bli kalt antisemitt.

  9. § 185. Hatefulle ytringer
    Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring.
    Som ytring regnes også bruk av symboler.
    Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

    Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

    a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
    b) religion eller livssyn,
    c) homofile orientering, eller
    d) nedsatte funksjonsevne.

  10. Å lese dette innlegget blir som å lytte til curling-foreldre som verner sitt fullkomne barn.

    Jeg stiller meg undrende til at du ikke nevner med et ord, ordet «fuck» som Ali slynger ut i eteren, i denne debatten. Du er tyst som i graven når dette skjer. Først når andre kaster seg inn i dette uoppdragne ordskiftet retter du skyts – mot sistnevnte.

    Vi har ytringsfrihet i Norge så lenge man ikke ytrer til vold. Ytringsfriheten beskytter deg ikke mot ubehagelig ytring. Den verner ikke mennesker som skriker «fuck this and fuck that» mot samfunnet.

    Konklusjonen, slik jeg ser det er, er at begge parter i saken er like frastøtende, usmakelige og tåpelige. Men den mest tåpelig er curling pappa Henriksen hvor ytringsfriheten begrenses til kun å gjelde Sumaya.

    1. Forskjellen er at Sumaya skriver og snakker under fullt navn i offentligheten, mens de som angriper henne er stort sett anonyme. Jeg underslår ikke at hun har sagt «fuck» en gang, og det forsvarer jeg, faktisk. Ytringsfriheten er ikke til for å trakassere andre, som f. eks også Listhaug gjør. Men det betyr ikke at jeg synes ordet «fuck» er gangbar mynt i debatter.

  11. Kan du dokumentere at hun har blitt kalt «jævla hettemåke», «hettemåke» osv.?
    Kan du dokumentere at følgende har blitt sagt “Denne smilende frekke jenta kan ta å dra sugerøret sitt ut av NAV og pakke seg tilbake til Somalia der hun kommer fra, eller høre på kloke og reflekterte somaliske kvinner her til lands som ikke støtter ekstrem islam og har respekt for det nye landet de har kommet til.”?

Legg igjen en kommentar til Sven Henriksen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *